T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / MALTEPE - Handan Hayrettin Yelkikanat Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMİ

Verimli ders nasıl çalışılır?

VERİMLİ VE ETKİLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ

 

 

Etkili ve verimli ders çalışma bir öğrenciyi başarıya götürecek en önemli faktörlerden biridir. Her öğrencinin bir diğerinden farklı olduğu gerçeği her öğrenci için ders çalışma ve başarıya ulaşma yolunun da farklı olacağını gösterir.

 

Verimli çalışmanın en temel yolu öğrencinin kendine uygun bir çalışma planı hazırlamasıdır. Her öğrencinin dersleri algılama düzeyi gün içindeki zamanlarda değişiklik gösterir. Buna bağlı olarak öğrencinin kendi potansiyeline uygun çalışma planı yapması gerekirse bu konuda rehberlik servisinden yardım alması uygundur.

 

 

Etkili ve verimli çalışmanın en önemli öğelerinden biri çalışılacak ortamın düzenlenmesidir.

 

1) ÇALIŞMA ORTAMININ DÜZENLENMESİ

Çalışma ortamı öğrenciyi derse güdüleyici nitelikte olmalıdır. Bir başka anlatımla öğrenci çalıştığı ortamdan zevk almalıdır. O ortamda bulunmak onu rahatsız etmemelidir.

 

Öncelikle ortamın iyi havalandırılmış yeterince aydınlık ve normal sıcaklıkta olması gerekir. Mümkünse öğrencinin kendine ait bir odası olmalıdır. Eğer öğrencinin evi buna müsait değilse öğrenci olabildiğince sakin ve sessiz ortamlarda dersine çalışmak için çabalamalıdır. Öğrencinin masa başında dersine çalışması uygundur.

 

Öğrencinin ders çalıştığı ortamda ders kitabı ve dersle ilgi araçlar bulunmalıdır bir başka anlatımla öğrenci gerekli olduğunda bunlara ulaşmak için boşuna zaman kaybetmemelidir. Bunun yanında öğrencinin çalışma yaptığı masanın üzerinde sadece o an çalıştığı dersin materyalleri bulunmalıdır. Çünkü diğer materyaller hem çalışma alnını dağınıklaştırır hem de dikkati dağıtır.

 

Öğrencinin odasında dikkatini dağıtacak afiş, poster vb. şeyler bulunmamalıdır. Yine öğrenci çalışırken müzik dinlememelidir. Ders aralarında müzik dinlemesinde bir sakınca yoktur fakat dinlediği müzik yüksek sesli olmamalıdır çünkü yüksek ses beynini yoracaktır.

 

Öğrencinin daha kısa sürede daha çok ders çalışıp başarılı olması için etkin okuma becerisini bilmesi gerekir.

 

2) ETKİN OKUMA

Okumak, ders çalışmanın olmazsa olmazıdır. Bir çok öğrenci okuma becerisi edinmekte zorlanır. Çünkü okumak bir müzik aleti çalmayı öğrenmek gibidir. Yavaş yavaş okuma alışkanlığının edinilmesi gerekir. Roman, gazete türü basılı araçları okumakta zorlanan öğrenciler ders kitaplarını da okumakta zorlanırlar kitaplara karşı antipati geliştirirler.

 

Etkin okuma başlığı altında paylaşılacak teknik "İSOAT" şeklinde kodlanmış olan yoldur. Anlaşılacağı üzere kodlamanın her harfi bir aşamayı temsil etmektedir. Aşamaları kısaca açıklamak gerekirse;

 

 

İ: İncele: Okunacak konunun ana alt başlıkları konuların ilk son paragrafları gözden geçirilir ama konu bütünüyle okunmaz.

 

S: Sor: İncelenen konuyla ilgili olarak olabildiğince ayrıntılı sorular hazırlanır. Sorular bir yere not edilir.

 

O: Oku: Konu hazırlanan soruların hepsine cevap verilecek şekilde gerekirse tekrar tekrar okunmalıdır.

 

A: Anlat : Okuduğu konuyu yine soruların cevaplarını vererek öğrenci kendine anlatmalıdır.

 

T: Tekrar: Öğrenci çalıştığı konuyu belli aralıklarla tekrar etmelidir. Örneğin hafta içi çalıştığı konuyu hafta sonu, bütün bir ay çalıştıklarını ise ayda bir tekrar etmesi uygundur.

 

Dersi iyi anlamak için o dersi anlatan kişiden iyi dinlemek gerekir. İyi dinlemekle kastedilen aslında etkin dinlemedir.

 

3) ETKİN DİNLEME

Etkin okumada olduğu gibi etkin dinlemeyi de "İFİKAN" şeklinde bir kodlamayla özetleyebiliriz. Bu aslında bir süreçtir ve şöyle işler:

 

İ: İzle: Öğrenci burada öğretmeni gözlemeyi iyi bilmelidir. Öğretmenin çok önemli konuları nasıl anlattığını bilmek ve anlatılan konunun ne derecede önemli olduğunu anlamak durumundadır.

 

F: Fikirler: Her konu ana ve yan fikirlerden oluşur. Konunun ana fikri olduğu gibi onu anlatanın da konuya kattığı fikirle vardır. Öğrenci bunlara dikkat etmeli özellikle konunun ana fikrini anlamaya çalışmalıdır.

 

İ: İşaretler: Öğrenci öğretmenin anlattığı konuda soru gelebilecek yerlerin ipuçlarını görmeli ve bu bölümleri dikkatle takip etmelidir. Öğrenci bunu anlamak için öğretmenin vurgularına ve tekrar ettiği yerlere dikkat etmelidir.

 

K: Katıl: Öğrencinin konuyu anlaması için gerektiğinde soru sorması ve gerektiğinde eksik gördüğü yerleri tamamlaması uygundur. Başka bir anlatımla öğrenci dersten kopmamalıdır.

 

A: Araştır: Öğrenci konuyla ilgili düşüncelerini uygun koşullarda arkadaşlarıyla paylaşmalı gerekirse konu için başka kaynaklardan araştırma yapmalıdır.

 

N: Not Tut: Yazılı hale getirilmeyen bilgiler çok çabuk unutulur. Buna bağlı olarak öğrenci derste dinlediği konuyu çok fazla ayrıntılandırmadan not tutmalıdır. Mümkünse her ders farklı bir deftere not alınmalı, not alırken yazı düzenine dikkat edilmeli ve olabildiğince renkli kalemler kullanılmalıdır.(Not ne kadar güzel görünürse öğrencinin çalışma isteği artar.)

 

Öğrencinin bir dersten başarılı olabilmesi için derse hazırlıklı gelmesi ve derste işlenenleri belirli aralıklarla tekrar etmesi gerekir. Tekrar edilen konular sınavda soru olarak geldiğinde kolaylıkla yapılabilir.

 

Doğadaki her şeyin bir amacı vardır. Her öğrencinin mutlaka bir ya da birkaç amaç belirlemesi gerekir. Amaç belirleme konusunda kendi potansiyellerini göz önünde bulundurmaları uygundur. Amaç belirlemek gidilecek noktayı gösterir ve amaca yönelik çalışmalar kalıcı olur

 

.

Sosyal Bilgiler Dersine Nasıl Çalışılır?

1-Tarih konularına çalışırken, tarihle ilgili temel kavramları muhakkak öğrenin. Derslerden önce işlenecek konuyu muhakkak okuyun. Önemli bulduğunuz yerleri çizin. Tarihi olaylar arasındaki sebep sonuç ilişkisini görmeye çalışın .  Tarihi olaylar ile güncel olaylar arasında bağlantı kurmaya çalışın. Güncel olaylarla tarihi olaylar arasında bağlantı kurabilmek sizin tarihe olan merakınızı artırır. Tarihi konularla ilgili hikayeler, romanlar okumak da tarih konularını anlamakta fayda sağlayabilir. Bununla beraber, tarih atlasları gibi, olayları haritalar üzerinde gösteren eğitim araç gereçleri de kalıcı öğrenmeyi sağlayabilir. Tarihi olaylarla ilgili belgeseller ve filmler seyretmekte bilginin kalıcı olmasında etkili olacaktır.

2-Coğrafya konularına çalışırken atlas kullanmayı ihmal etmeyin. Atlaslar, coğrafya konusunda size önemli ipuçları vereceklerdir. Atlaslarda bulunan görseller, hafızanızda daha iyi yer tutacak ve o konuyla alakalı görsel imgeler oluşturmanıza ve daha sonra tekrar hatırlamanıza faydalı olacaklardır. Yine, grafiklerden de yararlanmayı ihmal etmemelisiniz. Grafikleri düzgün okuyabilirseniz o konunun anlatmak istediklerini daha iyi anlayabilirsiniz.

3-Kavram haritası oluşturun. Kavram haritaları bir konuyla alakalı başlıkları çıkarmanıza ve o konunun alt maddelerini tespit etmenize yardımcı olur. Hangi başlığın hangi konuyla alakalı olduğunu çizerek öğrenebilirsiniz. Bunu yaparken şu adımları izlemelisiniz. Öncelikle, ana konunun başlığı sayfanın orta yerine yazılır. Sonra, o başlıkla alakalı alt başlıklar çizgiler çekilerek yan taraflara yazılır. Her bir madde için bir çizgi çekip yazacağınız başlığı o madde ile ilişkilendirebilirsiniz. Bu sayede hangi konunun hangi konuyla alakalı olduğunu hem görürsünüz hem de çizerek çalıştığınız için öğrenmeyi kalıcı hale getirebilirsiniz.

4-Not tutmak da önemli konulardan bir tanesidir. Tamamen sizin stilinize göre, konuları not tutarak çalışmak hem okuduğunuz, hem dinlediğiniz hem de yazdığınız için öğrenmeyi kalıcı hale getirecektir.
Tarihi olayları düz bir şekilde okumak yerine hayal ederek, kendinizi orada düşünerek dinler ya da okursanız bu, öğrenmenizde faydalı olabilir.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 19.05.2018 - Güncelleme: 13.02.2024 10:04 - Görüntülenme: 10416
  Beğen | 104  kişi beğendi